Efekty realizacji projektów Strategii ZIT dot. zrównoważonej mobilności zrealizowanych w ramach RPO WM na lata 2014-2020
-
16.04.2024 10:05
- Aktualizacja: 10:17 16.04.2024
Wraz z końcem 2023 r. został zakończony okres kwalifikowalności wydatków w ramach poddziałania 4.5.1 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Jest to okazja do podsumowania efektów realizacji projektów Strategii ZIT na lata 2014-2020 w zakresie zrównoważonej mobilności zrealizowanych ze środków tego programu.
W ramach poddziałania 4.5.1 RPO WM zrealizowane zostały łącznie 43 projekty przewidujące realizację infrastruktury zintegrowanych węzłów przesiadkowych oraz parkingów „Parkuj i jedź”, infrastruktury dróg dla rowerów, ciągów pieszo-rowerowych i parkingów „Bike & ride”, zakupu taboru autobusów niskoemisyjnych, budowy przystanku kolejowego Kraków Sanktuarium i systemu informacji dla podróżujących na terenie Krakowa. Szczegółowe zestawienie osiągniętych w ww. projektach wskaźników zawiera poniższa tabela.
Nazwa wskaźnika |
Jednostka miary |
Osiągnięta wartość |
Liczba zakupionych jednostek taboru pasażerskiego (autobusy) w publicznym transporcie zbiorowym komunikacji miejskiej |
szt. |
219 |
Pojemność zakupionego taboru pasażerskiego w publicznym transporcie zbiorowym komunikacji miejskiej |
szt. |
20 808 |
Liczba wybudowanych obiektów „parkuj i jedź” |
szt. |
30 |
Liczba miejsc postojowych w wybudowanych obiektach „parkuj i jedź” |
szt. |
1 862 |
Długość wspartej infrastruktury rowerowej |
km |
78,27 |
Liczba wybudowanych obiektów „Bike&Ride” |
szt. |
33 |
Liczba stanowisk postojowych w wybudowanych obiektach „Bike&Ride” |
szt. |
561 |
W ramach projektów Strategii ZIT 2014-2020 współfinansowanych w ramach RPO WM 2014-2020 w poszczególnych gminach powstały następujące parkingi „Parkuj i jedź”/punkty przesiadkowe powiązane z systemem komunikacji zbiorowej (kolejowej, tramwajowej lub autobusowej):
- Miasto Kraków (Bieżanów, Kurdwanów, Mały Płaszów, Mydlniki-Wapiennik, Swoszowice),
- Gmina Biskupice (Trąbki, Biskupice),
- Gmina Czernichów (Czernichów, Zagacie),
- Gmina Kocmyrzów-Luborzyca (Zastów, Baranówka, Łuczyce, Goszcza, Kocmyrzów),
- Gmina Michałowice (Michałowice),
- Miasto i Gmina Niepołomice (Niepołomice, Podłęże Północ, Podłęże Południe, Wola Batorska),
- Miasto i Gmina Skawina (Skawina, Radziszów),
- Miasto i Gmina Świątniki Górne (Świątniki Górne),
- Miasto i Gmina Wieliczka (Węgrzce Wielkie, Kokotów, Janowice, Byszyce)
- Gmina Zabierzów (Zabierzów)
Z kolei zakres zrealizowanej infrastruktury rowerowej obejmował infrastrukturę liniową w postaci dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych w następujących lokalizacjach:
- Miasto Kraków (Powstańców - Strzelców, Armii Krajowej - Jasnogórska, Teligi – Ćwiklińskiej, Salwator – Most Zwierzyniecki, wzdłuż ul. Księcia Józefa, Babińskiego – Skotnicka, wzdłuż ul. Nowohuckiej i Kocmyrzowskiej, Piasta Kołodzieja – Srebrnych Orłów – Wiślicka, Konopnickiej – Kamieńskiego wraz z kładką pieszo-rowerową nad ul. Kamieńskiego, wzdłuż ul. Wielickiej, wzdłuż ul. Zakopiańskiej, wzdłuż al. 29 listopada, wzdłuż ul. Bunsha, wzdłuż rzeki Rudawy),
- Gmina Biskupice (Trąbki – Biskupice),
- Gmina Czernichów (Czernichów – Zagacie),
- Gmina Michałowice (Więcławice – Raciborowice, Książniczki – Kończyce – Raciborowice),
- Miasto i Gmina Niepołomice (Niepołomice, Staniątki i Podłęże w relacji do węzłów przesiadkowych),
- Miasto i Gmina Skawina (infrastruktura rowerowa w Skawinie wzdłuż ul. Kolejowej, Radziszowskiej, Żeromskiego, Żwirki i Wigury, Kublińskiego, Popiełuszki, Kazimierza Wielkiego, Os. Ogrody, Korabnickiej, Krakowskiej, Niepodległości, Tynieckiej, Piłsudskiego; wzdłuż ul. Zawodzie, Jana Pawła II i Skawińskiej w Radziszowie, wzdłuż Kanału Łączany – Skawina)
- Miasto i Gmina Wieliczka (Wieliczka – Kraków wzdłuż DK 94),
- Gmina Wielka Wieś (Modlnica – Kraków, ul. Hermana w Giebułtowie),
- Gmina Zabierzów (Więckowice – Karniowice, Aleksandrowice – Balice),
- Gmina Zielonki (ul. Graniczna w Zielonkach, infrastruktura rowerowa w Węgrzcach, Dziekanowicach, Bosutowie i Boleniu)
Projekty dot. zakupu taboru autobusowego
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S. A. w Krakowie zakupiło łącznie 207 niskoemisyjnych i zeroemisyjnych autobusów (standardowych oraz przegubowych) na potrzeby obsługi miejskich i aglomeracyjnych linii Komunikacji Miejskiej w Krakowie, a Miasto i Gmina Wieliczka 12 autobusów niskoemisyjnych na potrzeby obsługi linii Wielickiej Komunikacji Miejskiej.
Efekty realizacji projektów Strategii ZIT na lata 2014-2020 współfinansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014-2020 w uproszczonej formie przedstawia poniższa mapa.
Wybrane dla Ciebie
Aktualności stowarzyszenia