Metropolia Krakowska

Krok po kroku do lepszej pracy. W MOF4US o budowaniu odporności pracowników instytucji

  • 15.07.2025 08:31
  • Aktualizacja: 10:04 15.07.2025

Wypalenie zawodowe to nie chwilowa słabość, lecz poważne zagrożenie dla funkcjonowania instytucji publicznych. Jak wynika z danych zaprezentowanych podczas szkolenia A.4 programu MOF4US, aż 66% pracowników w Europie zmaga się z objawami wypalenia zawodowego [1], a w Polsce ponad 45% znajduje się w grupie podwyższonego ryzyka problemów ze zdrowiem psychicznym [2].

Właśnie temu poświęcone było spotkanie pt. „Budowanie odporności kadr instytucji samorządowych w Miejskich Obszarach Funkcjonalnych”, które zgromadziło przedstawicieli samorządów, jednostek pomocy społecznej i sektora edukacji. Spotkanie zorganizowano w ramach Cyklu Szkoleniowego MOF4US - Moduł A, w ramach Sieci Współpracy Usługi Społecznej w MOF - MOF4US i było odpowiedzią na rosnące potrzeby instytucji, które codziennie mierzą się z przeciążeniem kadr i skutkami chronicznego stresu.

Skala problemu, której nie można już ignorować

W Europie aż 45% pracowników deklaruje, że czuje się wyczerpanych po pracy, a w krajach takich jak Polska, Hiszpania czy Niemcy to zjawisko ma szczególnie silne natężenie[3]. Pracownicy skarżą się na:

  • nadmiar obowiązków (24%),
  • niedobór narzędzi i zasobów (24%),
  • braki kadrowe (19%)[4] oraz
  • poczucie braku kontroli, lęk i smutek (ponad 60%).

Co ważne, aż 97% pracodawców zauważyło w ostatnich trzech latach spadek motywacji i zaangażowania swoich zespołów, a jedynie 30% z nich wdraża jakiekolwiek działania wspierające zdrowie psychiczne pracowników.

Tymczasem potrzeba jest ogromna – 62% pracowników chciałoby korzystać z psychoterapii finansowanej przez pracodawcę, a 20% już korzystało z takiej formy wsparcia w ostatnim roku[5].

Rozwiązania, które inspirują i działają

Podczas szkolenia uczestnicy nie tylko otrzymali konkretne dane, ale również poznali praktyczne rozwiązania, które są już wdrażane przez instytucje publiczne w Polsce:

  • Urząd Miasta Leszna (Prezydent Grzegorz Rusiecki) wprowadził 35-godzinny tydzień pracy, co pozytywnie wpłynęło na kondycję pracowników. Inteligentne zarządzanie czasem pracy w oparciu o dane i profesjonalne podejście pracowników do tej zmiany, umożliwiły korzystną reorganizację pracy instytucji publicznej, a także wpłynęły na wizerunek jednostki jako nowoczesnego i innowacyjnego miejsca pracy. Do dyskusji dołączył także Urząd Miasta Włocławek, który podążył tą samą ścieżką i jako drugi w Polsce samorząd zreorganizował system pracy, oferując cenne porównania i przemyślenia.
  • GOPS w Zabierzowie (Kierownik GOPS Stanisław Myjak) we współpracy z sąsiednimi gminami, w tym Zielonkami, Czernichowem, Wielką Wsią, czy Skawiną, rozwijają superwizję koleżeńską asystentów rodziny. Jest to oddolna inicjatywa sprzed ponad 10 lat, która po dzień dzisiejszy inspiruje i realnie wspiera realizatorów usług społecznych, przy niskich nakładach organizacyjnych i kosztach finansowych.
  • Akademia Pozytywnej Profilaktyki (Dominika Wąsik) zaprezentowała rozwiązania w zakresie superwizji pedagogów – nowatorskiej praktyki, która w wielu szkołach może wypełnić istotną lukę wsparcia. Pomysł ten zainspirował uczestników do refleksji nad nowymi usługami społecznymi, takimi jak np. superwizja rodzicielska.
  • Dr Agnieszka Pacut omówiła dobre praktyki z sektora GBS (Global Business Services), wskazując na konkretne narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi, które można z powodzeniem adaptować w sektorze publicznym.

Refleksje uczestników – działamy więcej, niż sądzimy

Spotkanie nie tylko poszerzyło wiedzę, ale też dodało otuchy i motywacji. Wielu uczestników zreflektowało się, że w ich instytucjach już teraz podejmowane są liczne działania na rzecz dobrostanu pracowników, choć nie zawsze nazywane wprost.

Uczestnicy szczególnie docenili:

  • konkretną listę działań, które można wdrażać krok po kroku, dostosowując je do możliwości organizacji,
  • znaczenie rozmowy z pracownikiem, słuchania jego potrzeb i oferowania realnego wsparcia,
  • wagę feedbacku od odchodzących pracowników – odpowiedni off-boarding może ujawnić kluczowe problemy i zapobiec dalszym rotacjom,
  • narzędzia autodiagnozy, m.in. kwestionariusz wypalenia zawodowego, który pomoże każdemu lepiej zrozumieć własny poziom stresu i potrzeb wsparcia.

Co dalej? Moduł B już od września!

Choć spotkanie A.4. zakończyło cykl szkoleniowy w ramach Modułu A, prowadzonego przez Panią dr hab. Marię Łuszczyńską prof. UEK, to już we wrześniu startujemy z Modułem B, dedykowanym przede wszystkim przedstawicielom sektora edukacji, ale otwartym również dla innych instytucji.

Nowy cykl będzie dotyczył edukacji włączającej i otwartych przestrzeni edukacyjnych. Rozpoczniemy od warsztatu stacjonarnego w Krakowie, a następnie zaprosimy wszystkich zainteresowanych na szkolenia online.

Więcej szczegółów – już wkrótce!

Prezentacje, nagrania i materiały szkoleniowe z MODUŁU A dostępne są tutaj: 
metropoliakrakowskapl.sharepoint.com/:f:/g/EjB2P8J7-zNIsQRfZYwRNnUBalXkUxyZFBtkS2UCJHlSVA?e=0RuNXs 


[1] B. Robinson, Job Burnout At 66% In 2025, (2025) New Study Shows, Forbes

[2] TELUS Health Mental Health Index (2024) telushealth.com

[3] Ibidem

[4] B. Robinson, Job Burnout At 66% In 2025, (2025) New Study Shows, Forbes

[5] Kondycja psychiczna polskich pracowników, Wellbee i ICAN Institute, 2023

Kategorie:

  • Edukacja
  • Usługi społeczne